Jak se chránit před sluncem: příručka správné ochrany před sluncem

 

ochrana-před-sluncem-děti

 

Jak se chránit před sluncem? Přečtěte si naše rady.Ve spolupráci s Ligou proti rakovině jsme pro vás připravili tuto příručku správné ochrany proti slunci, abyste si sporty v letních měsících mohli vychutnat v naprostém bezpečí. Ve chvíli, kdy začínáte balit na první letní výlet, je třeba se zamyslet i nad ochranou před škodlivým UV zářením. Abyste předešli bolestivému spálení pokožky a úžehu, je třeba, abyste chránili pokožku obličeje i těla před sluncem, a stejnou ochranu poskytli i svým dětem. Níže naleznete příručku obsahující 10 tipů, jak si bezpečně užít slunce. Můžete si ji zdarma stáhnout kliknutím zde: Příručka správné ochrany před sluncem

1. Slunce je pro život nepostradatelné

Každý den stačí pobýt na slunci několik minut, aby se vám zlepšila nálada a cítili jste se dobře. Náš organismus potřebuje sluneční záření k syntéze vitamínu D, který reguluje a optimalizuje hladinu fosforu a vápníku v krvi a tím působí na dobrý stav naší kosterní soustavy. Zejména pro děti je proto dostatek vitamínu D zásadně důležitý.


 

2. Jaká jsou rizika?

Pokud se vystavujete působení slunečního záření bez jakékoli ochrany, vystavujete se též riziku spálení pokožky, úžehu a úpalu, rychlejšího stárnutí pokožky, vzniku světlých či tmavých skvrn a bílých jizviček na kůži, vysušení pokožky, vzniku vrásek a zesílení vnější vrstvy kůže. Úžeh vzniká spálením kůže. Jako takový je třeba jej ošetřit. Informujte se v lékárně, jaké přípravky jsou pro léčbu vhodné. Úžeh vzniká spálením kůže. Jako takový je třeba jej ošetřit. Informujte se v lékárně, jaké přípravky jsou pro léčbu vhodné.


 

3. Různé typy pleti

Některé osoby jsou vůči UV záření citlivější než ostatní. Každá pleť je jiná. Na základě jejího zabarvení je více méně na citlivá na sluneční záření (tzv. fototyp). Bez ohledu na typ pleti se optimální ochrana před sluncem vždy musí řídit dle intenzity UV záření, délky pobytu na slunci a provozované aktivity.

Extrémně citlivá pleť (fototyp 1). Vaše pleť je velmi světlá, často s pihami. Rychle se spálíte a vaše pleť se opálí jen velmi obtížně, nebo vůbec. Proto se nesnažte opalovat. Dobře chraňte svou pokožku. Vyhýbejte se slunci mezi 11. a 16. hodinou*.
Potřebujete maximální ochranu: oblečení, klobouk, brýle a opalovací krém s vysokým ochranným faktorem (SPF 50+).

Citlivá pleť (fototyp 2). Vaše pleť je světlá, občas s pihami. Snadno se spálíte a obtížně se opalujete. Proto se nesnažte opalovat. Dobře chraňte svou pokožku. Vyhýbejte se slunci mezi 11. a 16. hodinou*.
Potřebujete maximální ochranu: oblečení, klobouk, brýle a opalovací krém s vysokým ochranným faktorem (SPF 50+).

Lehce citlivá pleť (fototyp 3). Vaše pleť má lehce tmavší odstín. Spálíte se jen vzácně a dobře se opalujete. Můžete se opalovat. Přesto se slunci vyhýbejte mezi 11. a 16.* hodinou, nebo se mu v těchto hodinách vystavujte jen s kompletní ochranou: oblečení, klobouk, sluneční brýle a opalovací krém s vysokým ochranným faktorem (SPF 30 a 50).

Odolná pleť (fototyp 4 a 5). Vaše pleť je tmavá až velmi tmavá, prakticky nikdy se nespálíte a opalujete se velmi rychle.
Vaše pleť dobře snáší slunce. Slunci se však vystavujte pozvolna.
Zejména během prvních dní se na slunci nepohybujte mezi 11. a 16. hodinou* bez kompletní ochrany: oblečení, klobouk, sluneční brýle a opalovací krém s středně vysokým ochranným faktorem (SPF 15, 20 a 25).

Přirozeně černá pleť (fototyp 6) je přirozeně chráněna před škodlivými účinky slunce. Přesto však dbejte na ochranu světlých míst (dlaní a chodidel). A chraňte své oči slunečními brýlemi. Vaše pleť velmi dobře toleruje slunce. Zejména během prvních dní se na slunci nepohybujte mezi 11. a 16. hodinou* bez kompletní ochrany: oblečení, klobouk, sluneční brýle a opalovací krém (SPF 6 až 10).

4. Slunci se vystavujte s mírou

 

Pro nejbezpečnější opalování je důrazně doporučováno vystavovat se slunci pozvolna a postupně. Během prvního dne stačí být na slunci 10 minut, aby byla vaše pokožka připravena na slunce v dalších dnech.
Děti do 15 let by se na slunci neměly příliš zdržovat, protože jejich pokožka je citlivější než pokožka dospělých. Nejmenší děti byste neměli slunci vystavovat vůbec.



Spáleniny od slunce a opakované a intenzivní vystavení slunci v dětství zvyšují riziko výskytu rakoviny kůže v dospělém věku.

 
5. Jak se chránit před sluncem

Před škodlivými účinky slunečního záření je důležité se chránit, ať už jste kdekoli – ve městě, u moře či na horách. Ideální ochranou je kombinace vhodného oblečení, klobouku s širokou krempou a opalovacího krému na místa nechráněná oblečením.



a. Oblečení
Nejlepší ochranou proti slunci je vhodné oblečení. Noste dlouhé, volné a prodyšné oblečení, jako košile s dlouhým rukávem a lněné či bavlněné kalhoty.
Pozor, všechny materiály před sluncem nechrání. Účinně vás ochrání pouze hustě tkané látky, které odpovídají evropským normám pro ochranu proti slunci. Proto svým dětem, ale i sobě pořiďte trička s UV ochranou a k vodě též speciální trička, která chrání před sluncem, i když jsou mokrá.
b. Klobouk
Optimální ochranu poskytuje klobouk s širokou krempou, který chrání uši i šíji.
c. Sluneční brýle
Vlivem odrážení světla jsou u vody a na horách oči výrazněji vystaveny působení slunce. Je tedy nezbytné je zvláště na těchto místech chránit, což se týká dětí i dospělých. Dbejte na správný odstín skel a jejich kategorii. Podívejte se do příručky správné ochrany před sluncem

d. Opalovací přípravky
Opalovací krémy nepoužívejte jen na pláži, ale při každém pobytu na slunci. Opalovací krém zvolte dle fototypu své pokožky.

KATEGORIE

OCHRANNÝ FAKTOR

FOTOTYP

LEHKÁ OCHRANA

6, 10

Velmi tmavá pleť

STŘEDNÍ OCHRANA

15, 20, 25

Lehce citlivá pleť

VYSOKÁ OCHRANA

30, 50

Citlivá pleť

VELMI VYSOKÁ OCHRANA

50 +

Velmi citlivá pleť


 

Pozor, většina lidí si při aplikaci krému nanáší tenčí vrstvu, než s jakou je jeho účinnost testována v laboratoři. Proto je vhodné dát přednost krému s vyšším ochranným faktorem. Nezapomeňte chránit dětskou pokožku, která je obzvlášť citlivá. Je tenčí a jemnější, než pokožka dospělých, a její buňky nemají při opakovaném spálení schopnost se obnovovat.

6. Pozor na zažité představy


-Každý člověk se může opálit
-Největší nebezpečí hrozí v hodinách, kdy je největší teplo
-Pokud je člověk již opálený, nemusí se chránit před sluncem
-Díky opalovacímu krému je možné být na slunci déle
-Ve vodě se člověk nemůže spálit
-Mokré oblečení chrání stejně jako suché
-Osoby s tmavou či velmi tmavou pletí nepotřebují při pobytu na slunci žádnou ochranu



7. Dávejte si pozor


Na slunce v době od 11 do 16 hodin
Na odrazy světla
Na mraky, vítr a chladnější vzduch
Na vyšší nadmořskou výšku


 
8. Co je před pobytem na slunci zbytečné


-Solárium
Navzdory zažitým představám nemůže solárium připravit pokožku na pobyt na slunci. Naopak zvyšuje riziko rakoviny vyvolané dlouhými pobyty na slunci. -Samoopalovací přípravky:
Samoopalovací přípravky působí jen na odumřelé buňky svrchní vrstvy kůže, proto jejich účinek trvá pouze 4 až 6 dní.

-Přípravky urychlující opálení:
Některé přípravky, o nichž se soudí, že urychlují opálení (například vonné oleje) nemají žádný ochranný faktor a naopak zvyšují škodlivé účinky slunečního záření.

-Potravinové doplňky:
Potravinové doplňky nechrání před účinky UV záření a nemohou nahradit konzumaci čerstvého sezónního ovoce a zeleniny.



Dávejte si pozor na používání léků, deodorantů a parfémů!
Při pobytu na slunci mohou vyvolat alergickou reakci, zvýšenou citlivost či vážné popáleniny. 9. Dodržujte správné zásady

-Pijte hodně vody
-Jezte pestrou a vyváženou stravu
-Dbejte na dostatečný přísun vitamínů
- Jezte potraviny bohaté na beta-karoten
- To vše pro krásnou a svěží pleť!



Pro souhrn všech informací klikněte zde: Příručka správné sluneční ochrany
 
10. Sledujte svou pleť


Pravidelně prohlížejte svou pleť:Všechny ranky, pupínky, strupy a mateřská znaménka musíte pozorně sledovat. Objevíte-li jakoukoli přetrvávající změnu na své pleti, vyhledejte dermatologa.



Osoby s fototypem 1 a 2 a osoby s velkým množstvím mateřských znamének musí chodit na pravidelné prohlídky.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
HAUT DE PAGE